علاقة الضغوط النفسية بالتحصيل والتطرف الفكري وتقدير الذات لدى طلبة جامعة مؤتة

علاقة الضغوط النفسية بالتحصيل والتطرف الفكري وتقدير الذات لدى طلبة جامعة مؤتة

فاتن داؤد المدادحة

 

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى الضغوط النفسية لدى طلبة جامعة مؤتة، وعلاقتها بكل من التطرف الفكري وتقدير الذات والتحصيل الدراسي. طبقت الدراسة على عينة بلغت (755) طالباً وطالبة تم اختيارهم على أساس العينة العشوائية العنقودية من مجتمع الدراسة، وطبق عليهم ثلاثة مقاييس هي: مقياس الضغوط النفسية ومقياس التطرف الفكري ومقياس تقدير الذات، تم التحقق من مؤشرات صدقها وثباتها، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن مستوى الضغوط النفسية لدى طلبة جامعة مؤتة جاء متوسطاً، ووجود علاقة سلبية ذات دلالة احصائية بين الضغوط النفسية وتقدير الذات والتحصيل الدراسي، ووجود علاقة ايجابية بين الضغوط النفسية والتطرف الفكري، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق في الضغوط النفسية تعزى للنوع الاجتماعي ولصالح الذكور، وللتخصص لصالح التخصصات العلمية وللمستوى الدراسي ولصالح طلبة السنة الاولى، كما تبين وجود فروق في تقدير الذات تعزى للتخصص ولصالح التخصصات العلمية وللمستوى الدراسي ولصالح طلبة السنة الرابعة، وعدم وجود فروق تعزى للنوع الاجتماعي، وتبين كذلك وجود فروق بين الجنسين في مستوى التطرف الفكري ولصالح الذكور، وللمستوى الدراسي بين السنتين الأولى والثالثة ولصالح طلبة السنة الثالثة، ولم تظهر فروق في التطرف الفكري تعزى للتخصص.

 

Abstract
The Relationship Of Psychological Stress With Achievement, Intellectual Extremity, And Self-Esteem
Fatin Almadadha
Mutah University, 2015

 

 

The study aimed to identify the psychological stress level among Mutah university students and its relationship with intellectual extremity, self-esteem and academic achievement. The study was applied on a sample of 755 male and female students whom were randomly selected using the cluster random method for sample selection. Three scales were applied after checking for their validates and reliabilities : psychological stress scale, intellectual extremity scale and the self-esteem scale . The study concluded with a group of results , the most important among which were that the psychological stress level was medium in addition to the presence of a significant statistical negative relationship between psychological stress , self-esteem and academic achievement , and the presence of a positive relationship between psychological stress and intellectual extremity. In addition, results indicated differences in psychological stress that are attributed to gender and these differences were in favor of male students and attributed to specialty variable in favor of scientific specialties and also attributed to the academic level and were in favor of the 1st year students. There also were differences  in self-esteem and these differences are attributed to the specialty and the academic level variables  and these differences were in favor of scientific specialties and the 4th academic year students respectively. in addition, the results indicated differences that are attributed to gender and between- genders differences in the intellectual extremity level and these differences were in favor of male students , and in the academic level in favor of the 3rd academic year students while no differences that are attributed to specialty were indicated in intellectual extremity level.