أنواع الأخطاء العشوائية المؤثرة في قياس تحصيل طلبة جامعة مؤتة في الاختبارات من وجهة نظرهم

الملخص
أنواع الأخطاء العشوائیة المؤثرة في قیاس تحصیل طلبة جامعة مؤتة في الإختبا ا رت من وجهة نظرهم
سماهر عزات الشوامرة
جامعة مؤتة، 2015 م


هدفت الدراسة إلى التعرف إلى أنواع الأخطاء العشوائیة المؤثرة في قیاس تحصیل طلبة جامعة مؤتة في الاختبا ا رت من وجهة نظرهم و الكشف عن الفروق المتعلقة بمعدل ارتكاب الأخطاء العشوائیة في القیاس التي تعزى(للجنس، مكان السكن، الكلیة، جهة الإنفاق، المعدل الت ا ركمي والمستوى الد ا رسي). وتكونت أداة الد ا رسة من( 20 ) فق ة ر تبعا لتدریج لیكرت الخماسي وتم تطبیق أداة الد ا رسة بصورتها النهائیة على عینة تألفت من( 367 ) طالبا وطالبة ،ً تم اختیارها بأسلوب العینة العشوائیة العنقودیة، وبعد التحقق من الخصائص السیكومتریة(صدقها وثباتها)، وقد(أشارت النتائج إلى أن الأخطاء العشوائیة المؤثرة في القیاس جاء تأثیرها بدرجة مرتفعة ومتوسطة)، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائیة في متوسطات ارتكاب 0.05 )، وأظهرت نتائج ≥ α) الأخطاء العشوائیة تعزى لمتغی ا رت الد ا رسة عند مستوى (0.05 ≥ α) تحلیل التباین الأحادي انه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائیة عند مستوى لمتغی ا رت الدراسة (المعدل الت ا ركمي والمستوى الد ا رسي ). وقد خرجت الد ا رسة بعدة توصیات من أبرزها: إعادة تطبیق الاستبیان على طلبة الد ا رسات العلیا، وعمل دو ا رت تدریبیة لأعضاء الهیئة التدریسیة من أجل تعریفهم على تلك الأخطاء التي تؤثر على تحصیل الطلبة.

 

Abstract
The Types of Random Error Attesting the Measurement of Mu'tah University Student's Achievements
in Tests from Their Perspectives
Smaher Alshawamreh
Mu'tah University, 2015

 

This study aims at identifying the types of random errors affecting the measurement of Mu'tah University student's achievement from their perspectives, and detecting the differences related to the average of the committing random errors in measurement due to (Gender, place of residence, college, fund resource, accumulative average and academic level). The study consisted of (20) items according to the Likert scale and it was applied in its final form on a sample consisting of (367) male and female students, selected by random duster sample, after estimating validity and reliability. The results indicated that random errors affecting measurement were in high intermediate degrees, and there are no statistical difference in the means of random error committing due to the study variables at (α ≤ 0.05). Results of One- Way ANOVA showed that there were no statistical differences at (α ≤ 0.05) for the study variables (accumulative average and academic level). The study came out with many recommendations: Reapplication of the questionnaire on the high studies students, holding training courses for faculty staff in order to inform them with those errors affecting the student's achievements.